fredag 30. november 2012

Julebordsskrekk

I tidligere tider var jeg et kafé- og utemenneske av rang. Jeg trivdes utmerket på ulike utesteder, med eller uten et glass vin eller vann i handa. Adventstida derimot, nei, da var det ikke morsomt å være på byen. Grunnen til det var julebordene.

Byen ble fylt opp av mennesker som for det meste holdt seg hjemme ellers i året. Førjula ble en glimrende anledning til en skikkelig fyllafest. Menn med ribbefettstenkede slips, akevittstinkende ånde (om man uheldigvis skulle komme såpass nær) og gjerne en bilring ekstra siden dressen hadde vært på sist, rølpet rundt i gatene. Kvinner i altfor høye hæler, altfor korte skjørt og noen ekstra kilo rundt magen svinset ustødig omkring. For meg toppet det seg når et par ble noe vel kroppslig bevisst hverandre i ei drosjekø.

Det er ei stund siden jeg så disse faste tegnene på at det er adventstid nå. Jeg har vel kommet i alderen der finklær gjerne er en sjeldenhet, og på dagens julebord presterte jeg å komme i nøyaktig samme kjole som da jeg var der sist - nemlig for fem år siden...

Og visst var det lagt til flytende føde såvel som fast. Og, ja, jeg var litt engstelig for å feste med jobben. På jobben skal man jo være flink, etterrettelig og alt det der. Men artig var det også. I ei viss tåke gikk man rundt på jobb og - ja - festet. Artig. Og heldigvis det eneste jeg skal på i år. Et år til neste gang.

Jeg slapp unna julematen. Ribbe og pinnekjøtt er ikke helt min greie, ikke det masseproduserte i hvert fall. Pinnekjøtt kan nytes, men kun min svigermors. Ellers blir det litt for feit mat for min del. Denne gangen fikk vi koldtbord i tillegg til den tradisjonelle julematen. Man fikk gasse seg i laks og spekemat av ymse varianter, sauser, salater og eggerøre. Superfornøyd, var jeg!

Etterpå var det quiz, med innlagt vandring rundt i korridorene og trappene. Godt tenkt av julebordkomiteen!

Tidlig hjem kom jeg også! Min engstelse for et lite stilfullt sorti på egne eller andres vegne var sterkt overdrevet, og det var jeg svært lykkelig for...

Nå er det klart for advent og juleforberedelser. God advent!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar