fredag 8. juni 2012

Lesering

Jeg er et lykkelig medlem av en lesering. Til tider synes jeg det er underlig at vi alle er kvinner. I begynnelsen var alle i samme livssituasjon. Etter snart tre år har leseringen økt antall medlemmer noe, og livssituasjonene våre har også endret seg. Det er en berikelse å være sammen med kvinnene i leseringen. Det siste som har skjedd, er at jeg har fått en ny favorittforfatter.

Märta Tikkanen er en forfatter som berører. Jeg leste tre bøker av henne på rappen, og ser frem til å lese flere når tiden er moden. Jeg mener å alltid ha visst om Märta Tikkanen, men det er mulig jeg ikke har vært moden for å lese bøkene hennes før nå. Vakre, intense bøker. Århundrets kjærlighetssaga fra 1979 lånte jeg på biblioteket. En utrolig sterk bok. Jeg har ikke lyst å levere den tilbake til biblioteket før jeg har et eget eksemplar i hendene.

Lykkelig
over mennesker
jeg når fram til

elsker dem hemningsløst

Du advarer meg -
så fantastiske
er mennesker bare ikke

Stopper meg
slett ikke
desto større grunn
til å elske
til jeg blir skuffet

Naivt
sier du

Javisst
sier jeg

fortsetter å elske
                                                        (fra Århundrets kjærlighetssaga, 1979)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar