fredag 25. januar 2013

Blikktrommen - du fantastiske teater


Fra filmen Blikktrommen (1979)
 Jeg liker teater. Etter å ha sett kun barneforestillinger i en del år nå, har gleden over å få se voksenteater tatt overhånd.

Valget falt på Blikktrommen denne gang. Jeg har ikke lest boka av Günther Grass, i alle fall ikke i voksen alder, og det er lenge siden jeg så filmen. Dermed kunne teaterstykket få danne sitt eget inntrykk.

Kanskje det er min forkjærlighet for sterke krigsdrama, min oppvekst med andre verdenskrig som Historie Man Skal Kunne, min sans for Anneli Drecker eller kun min nyopplevde sans for teater: Forestillinga satt i alle fall som et skudd (nesten bokstavelig talt).

Jeg sitter igjen med sterke opplevelser, og det gjør seg gjeldende i ønsket om å lese boka, se filmen om igjen og å lese mer om epoken. Bøkene venter i hylla. Det er kun tid som setter grenser.

Bør ses: http://www.ht.tr.no/index.php/theatre/showview?iShowID=343 (siste forestilling 9. februar).



Min neste klassiker?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar