tirsdag 20. november 2012

Syv sorter til jul

Jeg elsker jul! Det er ikke det at min barndoms juler har etterlatt seg så mye bra, men det er konseptet jul. Jul slik jeg vil at det skal være: Fred, ro, glede. Fremfor alt skal jula være et eventyr for ungene. De skal vokse opp med rike og gode juleminner; de skal ha det slik jeg hadde ønsket meg det når jeg var barn.

Som jeg har skrevet om tidligere, begynner tanken på jul og gjøremål å modne tidlig hos meg. Omtrent like tidlig som julemarsipanen er ute i butikkene. Å bake er en geskjeft jeg holder varm år etter år. Et mål er å bake syv sorter, og heller flere enn færre. Ikke nødvendigvis de tradisjonelle. Det blir heller ulike cookies og annet godt. Helst skal de også spises opp, gjerne i adventstida på et eller annet juleverksted. Vi har pleid å ha ulike typer verksted; pepperkakebaking, marsipangodtelaging, lage julepynt og så videre.

De syv sortene går fort - både å lage og å spise. Og godt er det!

Juleboka mi. Der har jeg skrevet opp ei favorittoppskrift per år.
Det må litt prøving og feiling til før la familia bestemmer seg for julefavoritter.
I år skal jeg prøve å få lagd svigermors favoritter også.
Jeg vet hun savnet dem i fjor!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar